Menu

Pro novináře

Tiskové zprávy rozesíláme místním médiím. Máte-li zájem je také dostávat, napište nám emailovou adresu, na kterou je máme zasílat.

Archiv článků

Dění v průmyslu

Linde Gas a.s. - výroba technických plynů 26.5.2020
V noci ze 3.6. na 4.6. dojde k odstavení naší výroby z důvodu plánované odstávky , za účelem preventivní prohlídky zařízení. Odstávku může provázet v celé délce jejího průběhu zvýšená hlučnost, způsobená profukováním rektifikační kolony a mlha, způsobená zkondenzovanou vlhkostí, která vzniká odpařováním zkapalnění plynů. Mlha není nijak nebezpečná a je bezproblému dýchatelná. Odstávka bude pravděpodobně ukončena 28.6.2020. Za způsobené nepohodlí se omlouváme.

UNIPETROL RPA, s.r.o. 7.5.2020
Flérování z důvodu spalování přebytků topného plynu během odstávky Synthosu na fléře rafinerie. Doba trvání události: po dobu odstávky Synthos. Omlouváme se za možné zvukové, světelné či jiné efekty spojené s použitím polního hořáku.

Synthos Kralupy a.s.
Dne 17.4.2020 dojde k odstavení výrobní jednotky Butadien II společnosti Butadien Kralupy a.s. Toto odstavení bude provázeno zvýšením využitím fléry ve dnech 17.4. až 19.4.2020. K najetí zpět do výroby by mělo dojít dne 29.5.2020. Před zahájením najížděcích prací bude opět zaslána informace o využití fléry (předběžně 25.5.).

Aktuální informace o mimořádných událostech v průmyslových podnicích a o kvalitě ovzduší na Kralupsku a v okolí. Obecné informace
o flérování (spalování na havarijní pochodni).



Potřebujete auto jen někdy? Pak zkuste auto sdílené – auto napůl nebo spolujízdu

16. března 2020

autonapůl, sdílené, jízdaStále rostoucí počet aut a hustší doprava je jedním z hlavních zdrojů znečišťování ovzduší. Jak snížit tento trend?
Např. autem napůl, je to poměrně nová služba, která pomáhá šetřit životní prostředí snížením emisí, a také potřeby parkovacích míst ve městech.

Statistika osobních vozů v ČR
Vozový park silničních vozidel v ČR v loňském roce vzrostl o 236 558 vozidel na celkových 8 152 259 s průměrným stářím 17,91 roku. Počet osobních aut na českých silnicích v roce 2019 se zvýšil na 5 989 538. Průměrné stáří OA bylo 14,93 roku.
V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní to je 1,8 obyvatele. Počet osobních aut na českých silnicích se stále zvyšuje. Nejvíce zastoupenou značkou je domácí Škoda, následuje Volkswagen a třetí je Ford. Následují Renault, Peugeot, Opel, Hyundai, Citroën, Fiat, BMW a Toyota.

V roce 2019 bylo v Česku registrováno 1 229 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, o čtvrtinu více než minulý rok.

Ovzduší a doprava
autonapůl, sdílené, jízda Narůstající počet aut a s ním spojená doprava je jedním z hlavních zdrojů znečišťování ovzduší. Prostřednictvím tohoto zdroje se do ovzduší dostávají především oxidy dusíku (zejména oxid dusičitý), suspendované částice frakce PM10 a PM2,5 (prachové částice), oxid uhelnatý a uhlovodíky. Všechny výše uvedené znečišťující látky mají řadu negativních dopadů na lidské zdraví i vegetaci. Platná legislativa pro ně stanoví imisní limity, které však nejsou na řadě míst plněny (města, okolí frekventovaných komunikací). Kromě toho je jejich neplněním ČR vystavena možnosti sankcím ze strany Evropské komise. Suspendované částice se do ovzduší dostávají jak prostřednictvím výfukových plynů z osobních i nákladních automobilů, tak prostřednictvím otěru brzdových destiček automobilů a abrazí vozovky. Významné objemy suspendovaných částic frakcí PM10 se mohou dostat do ovzduší tzv. resuspenzí – zvířením prachových částic usazených na povrchu komunikací.

Opravdu potřebujeme k životu vlastnit tolik aut? Nepotřebujeme náhodou auto jen někdy? Např. na větší nákup anebo na delší dovolenou? Ve větších městech v ČR, by nám mohlo pomoci např. auto napůl.

autonapůl, sdílené, jízdaSdílení aut (neboli car-sharing) - jedná se o sdílení automobilů více lidmi, kterým by se kvůli malé frekvenci využívání nevyplatilo vlastnit a provozovat automobil sami. Může být provozován jak formou oficiálního či neoficiálního sdružování lidí, kteří pak jsou spoluvlastníky automobilů, tak formou podnikatelskou, tedy službami veřejných půjčoven automobilů.

Podobně fungují také systémy sdílení jízdních kol, které mají např. po Česku k roku 2019 přibližně 2 000 bicyklů.

Car-sharing slučuje některé výhody individuální dopravy s některými výhodami veřejné dopravy. Pro uživatele může znamenat oproti provozování vlastního vozidla snížení investičních a provozních výdajů a starostí, pro města snížení nároků na množství parkovacích ploch.

Autonapůl
Jedná se o družstvo z Brna provozující první a největší český carsharing (sdílení automobilu). Auto nemusíte vlastnit, můžete jenom jezdit. Je to snadné, ohleduplné a výhodné. Cílem družstva je do budoucna propojit postupně všechny větší města v České republice. Každý uživatel již teď může libovolně využívat sdílené vozy v Praze, Brně, Plzni, Liberci, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci a Českých Budějovicích.

Výhody aut od družstva Autonapůl:
- Auto, jaké zrovna potřebujete.
- Dostupné 24 hodin denně / 7 dní v týdnu.
- Rezervace na internetu (vč. Android / iOS)
- Otevírání na čipovou kartu nebo mobilem.
- Platí se pouze za ujeté kilometry a rezervované hodiny.
- Palivo, pojištění, veškerá výbava a servis jsou v ceně.
- Je to mnohem levnější než auto vlastnit.

autonapůl, sdílené, jízdaAutonapůl nabízí jednoduchou, výhodnou a ohleduplnou službu mobility. Uživatel, který potřebuje auto jen občas, má díky carsharingu k dispozici různorodý vozový park a může si tak ušetřit starosti a peníze za starost s vlastním autem. Jeden moderní sdílený automobil dokáže díky efektivnímu využití nahradit až 10 soukromých aut. Služba pomáhá šetřit životní prostředí snížením emisí a potřeby parkovacích míst ve městech. Všechna auta, která družstvo nabízí, vlastní a zakoupilo je jako nová. Průměrné stáří je pod 2,5 roku a auto starší 5 let u nich nenajdete.

Recenze od uživatelů služby Autonapůl
- S Autonapůl jezdím přibližně rok a půl, nikdy žádný problém. Na systému se průběžně pracuje, takže věřím, že služba bude čím dál lepší a vychytanější (ačkoli už teď vše funguje dobře!).

- Co oceňuji především (a co snad nezmizí ani s růstem firmy) je, že v Autonapůl ať už mailem nebo telefonicky vždycky "mluvím s lidmi", ne se zaměstnanci co dělají jenom "vocamcaď pocamcaď" a vlastně jsem jim ukradený.

- Naprostá spokojenost. Mám rodinu, dvě děti a oceňuji, že se nemusím starat o pořízení ani údržbu auta, ale mám ho kdykoliv k dispozici. Když nejezdím, tak neplatím (to se vám s normálním autem stát nemůže).

- Platím jen za to, co projezdím, což mě nutí přemýšlet o tom, jestli jsou dané cesty nutné nebo lze cestu řešit i jinak.

- Aut mám k dispozici více jak 70 po celém Česku a vzhledem k mému občasnému využívání mi odpadli vysoké náklady a starosti s údržbou a nesmyslným vlastnictvím vozu. Moc děkuji za tuto možnost.


A co ti, co nemají řidičský průkaz a ani o jeho pořízení neuvažují? Ti mohou mimo hromadné dopravy využít např. Spolujízdu nebo Autostop u nás v ČR, ale i s krajany žijícími v cizině.

Spolu-jízda
autonapůl, sdílené, jízda Jak už ze slovního spojení vyplývá – spolu + jízda = spolujízda. Jedná se v přeneseném smyslu o AUTOSTOP NA WEBU samoobslužnou formou. Tento web založila "parta nadšenců", kteří zareagovali na skutečnost, že silnice jsou zbytečně přeplněné, vznikají dopravní zácpy, a z ekologického hlediska se ničí zbytečně životní prostředí. Tímto webem chtějí pomoci lidem dopravit se svépomocí na způsob autostopu, spolujízdou či pravidelným dojížděním např. do zaměstnání, na internát apod. ve dvou nebo skupinovou jízdou automobilem za sdílené náklady. Záleží jen na vzájemné domluvě mezi řidičem a stopařem či spolucestujícím, jak si společné cestování domluví. Některým řidičům může vyhovovat a odměnou pro ně může být již skutečnost, že necestují sami a mají si cestou s kým popovídat, pro další, zejména při pravidelném dojíždění, mohou být motivujícím faktorem sdílené náklady za cestu, což je výhodné jak pro řidiče, tak pro spolucestujícího. Za zprostředkování spolujízdy, nebo sdílení vozidel si neúčtují žádné poplatky, nevyžadují ani registraci a rovněž předpokládají, že ani ze strany řidičů či majitelů vozidel nepůjde o výdělečnou činnost.

Jelikož má tento portál širší záběr - skupinové jízdné se slevou v rámci standardní veřejné osobní dopravy a ke sdílení vozidel - tzv. auto napůl či sdílení několika automobilů více uživateli (car-sharing), nazývají tyto stránky také jako SAMOOBSLUŹNÝ DOPRAVNÍ WEBOVÝ UZEL, který na způsob dispečinku zprostředkuje odvoz osob levněji formou ekonomicky i ekologicky výhodného vytížení vozidel obsazením více osobami nebo sdílením osobních vozů dle potřeb v čase a dle účelu odkudkoliv - kamkoliv, nejen v ČR.

Autostop
I zde najdete stovky nabídek a poptávek na svezení. Podělte se spolu o náklady na benzín. Řidiči si sníží cestovní náklady nebo zde najdou společnost na delší trasy, aby cesta lépe ubíhala. A spolujezdec si najde řidiče. Když nenajdete vhodnou nabídku či poptávku, radí vám, abyste napsali inzerát, tím prý mnohonásobně zvýšíte šanci, že někoho najdete. Čím dříve napíšete inzerát, tím je větší šance, že se vám někdo ozve.

autonapůl, sdílené, jízdaJezdíte pravidelně? Můžete zadat buď pravidelnou jízdu, nebo nejlépe jedním kliknutím jízdu zkopírovat a upravit datum. Autostop.cz je propojen s českými a slovenskými portály po celé Evropě portálem Krajane.cz – což je specializovaný komunitní portál pro více než 2 miliony Čechů a 1,5 milionu Slováků žijících v zahraničí. Poskytuje krajanům nejenom prostor pro vzájemnou komunikaci, pro organizování např. srazů, inzerci nebo sdílení užitečných informací (např. české a slovenské restaurace v Německu). Můžete zde přidat svoji pozici do mapy uživatelů a snadněji si najít kamarády v okolí, ale i přidat nabídku/poptávku autostopu/spolujízdy.

Výhody spolujízdy, skupinové jízdy veřejnou dopravou a sdílení vozidel
Zejména mladí lidé, ať už v roli řidiče nebo spolujezdce neradi cestují sami a pokud si mají během cesty s kým popovídat, cesta jim uběhne rychleji a seznámí se se zajímavými lidmi. Tyto weby pomáhají řadě lidí v rámci sdílených nákladů za cestu z finančního hlediska, především při pravidelném dojíždění do práce či do školy, a to ocení právě studenti. V rámci pravidelného společného dojíždění v případě střídání řidičů se svým vozidlem můžou také přispět k nižšímu opotřebování automobilu a může se rovnoměrněji rozprostřít v rámci týdne i únava jednotlivých osob (v řízení se lze případně střídat i při užívání jednoho vozidla), a tím je možné přispět i k vyšší bezpečnosti než u mnohonásobně četnějších jízd sólo. Zároveň tím aspoň v malém přispějí k ekologičtější dopravě, kdy místo čtyř aut, vezoucí sólo každé jednoho člověka, může vyjet jen automobil jeden.

Všichni víme, že ne na všech komunikacích je povoleno klasické stopování, na řadě míst je to minimálně nevhodné a nebezpečné, přes tyto weby si však můžete "stopnout" vozidlo odkudkoliv, nejlépe s předstihem z pohodlí domova. Nemalou roli může hrát i časové hledisko, kdy zejména veřejná doprava na venkov je dnes silně zredukována. Rovněž teritoriální rádius současné veřejné dopravy ne vždy vyhoví našim aktuálním požadavkům. Můžete si zkusit domluvit spolu cestování autem i na dovolenou, včetně do zahraničí, např. dva páry, a máte to za půlku a přispějete tak ke snížení znečištění ovzduší způsobené dopravou. A to se počítá!

Tak v klidu zapřemýšlejte, jestli to další nové auto v rodině opravdu potřebujete a využijete. A stále platí, že kam můžete dojít pěšky nebo dojet na kole je přirozená doprava a nejzdravější pohyb.

Monika Haňurová
Ekologické centrum Kralupy n/Vlt.
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most

Zdroje:
https://spolu-jizda.webnode.cz/
https://www.facebook.com/pg/autonapul/community/?ref=page_internal
https://spolu-jizda.webnode.cz/z-prahy-kamkoliv/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sd%C3%ADlen%C3%AD_aut
https://www.novinky.cz/auto/clanek/pocet-aut-v-cesku-od-revoluce-stoupl-na-25nasobek-stari-ale-nekleslo-40293640
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/aut-na-ceskych-silnicich-pribyva-do-konce-roku-zrejme-prekro/r~262dd586f73111e9858fac1f6b220ee8/
http://portal.sda-cia.cz/
http://www.hybrid.cz/v-roce-2019-se-v-cesku-pocet-aut-do-zasuvky-zvysil-o-ctvrtinu
https://www.mzp.cz/cz/doprava
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-26056/



Články a tiskové zprávy z roku 2020

27.5.2020 Chození naboso - cesta ke zdraví
20.5.2020 Soutěž "Kralupské stromy"
18.5.2020 Proč chránit rorýse?
12.5.2020 Neobvyklé vlastnosti vody
6.5.2020 Velikonoční soutěž ve trojici

29.4.2020 Od průmyslu až po zahradu – IBC kontejnery
24.4.2020 Invazní rostliny, které to jsou a jsou nebezpečné?
20.4.2020 Do neratovické Spolany se vrátili vzácní sokoli a čekají mladé
15.4.2020 Kolik věcí opravdu potřebujeme k životu?

19.3.2020 Klesající obsah živin v potravinách
16.3.2020 Potřebujete auto jen někdy? Pak zkuste auto sdílené – auto napůl nebo spolujízdu

25.2.2020 Zasytí nás maso vypěstované v laboratořích? Je to budoucnost vzdálená nebo blízká?
19.2.2020 Ekologická stopa
14.2.2020 Zpráva o životním prostředí ve Středočeském kraji
10.2.2020 Je tady opět Velikonoční soutěž
10.2.2020 Květinové farmy

22.1.2020 EKO, BIO v Kralupech?
15.1.2020 Přírodní antidepresiva
8.1.2020 Polámané spotřebiče - vyhodit nebo opravit?

leaf