Kvalita ovzduší

Praha 6-Břevnov
Praha 4-Chodov
Praha 8-Kobylisy
Letiště Praha
Praha 4-Libuš
Praha 10-Průmyslová
Praha 5-Řeporyje
Praha 10-Šrobárova
Praha 5-Stodůlky
Praha 6-Suchdol
Beroun
Kutná Hora-Orebitská
Kladno-střed města
Kladno-Švermov
Kralupy nad Vltavou-sportoviště
Mladá Boleslav
Ondřejov
Příbram-Březové Hory
Rožďalovice-Ruská
Tobolka-Čertovy schody
Praha 7-Holešovice
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Jak vybrat správnou a bezpečnou (eko) hračku?

Jak vybrat správnou a bezpečnou (eko) hračku?



Vyvěšeno: 5. 11. 2021
Sejmuto:
Evidenční číslo: 53-2021

hracky.jpgJak vybrat správnou a bezpečnou (eko) hračku?

Nabídka hraček je opravdu veliká. Při výběru hračky, ale i psacích, kreslících a modelovacích potřeb bychom měli přihlížet jednak k možnému ohrožení dětí vlivem škodlivých látek, které mohou být v materiálech obsaženy, ale také zátěží životního prostředí, která vznikla při výrobě a následné likvidaci použitých materiálů.

Určitě všichni vnímáme hračky jako důležitou součást dětského světa. Přinášejí podněty pro smyslový, rozumový a citový vývoj dětí, rozvíjejí jejich fantazii a kreativní myšlení. Dítě se hrou učí a současně vytváří svoji osobnost. Hračky existují již po tisíce let. Panenky, zvířátka, vojáčci a miniatury nástrojů dospělých jsou nacházeny v archeologických vykopávkách od nepaměti. Až do 19. století patřilo k základní surovině pro výrobu hraček dřevo. Postupem času přibývaly hračky z kovu, porcelánu atd. S vynálezem moderních syntetických materiálů po 2. světové válce, se objevily panenky a další hračky z umělých hmot. Přestože se trendy mění a každý rok přibývá nových a modernějších hraček, mnohé typy zůstávají a mohou se tak předávat z generace na generaci. To umožňuje skutečnost, že se fyzický a hlavně psychický vývoj dítěte (především předškolního věku) v průběhu generací nijak převratně nemění.

Hračky musí splňovat nejpřísnější bezpečností kritéria a odpovídat příslušným platným a účinným předpisům týkajícím se hraček. 

Za hračku se podle legislativy považuje výrobek navržený nebo určený ke hraní dětem mladším 14 let, včetně výrobku navrženého nebo určeného vedle hraní i k dalším účelům. Hračky mohou být uvedeny na trh pouze tehdy, pokud splňují základní požadavky na bezpečnost. Hračky ani chemické látky a směsi v nich obsažené nesmějí ohrozit bezpečnost ani zdraví uživatelů nebo třetích osob při používání určeným způsobem nebo způsobem předvídatelným s ohledem na obvyklé chování dětí, přičemž se berou v úvahu schopnosti uživatele a případně jeho dohledu, a to zejména v případě hraček určených pro děti mladší 36 měsíců nebo pro jiné přesně vymezené věkové skupiny. K hračce musí být připojeno nebo přiloženo upozornění.

Jak vybírat hračky?

Při výběru se snažte na hračku podívat očima svého dítěte. Hračky by měly být přiměřené věku dítěte a účelné. Opatrně při výběru moderních a automatických hraček. Vybírejte pouze kvalitní a bezpečné hračky. A nezapomeňte na představení nové hračky dítěti -  dospělí by si měli najít čas a alespoň na začátku svým dětem vysvětlit, jak nová hračka funguje, co se s ní dá dělat, teprve potom může mít nejen zábavný ale také výchovný vliv. Především u těchto základních hraček platí, že pokud je dítěti věnována péče s předvedením různých možností tvorby, dokáže se dítě brzy účelně zabavit samo a aplikuje své poznatky v dalších podobných činnostech.

Výběrem správné hračky pomůžeme:

  • učit dítě kontrolovat pohyby a tělesné části,
  • dítěti pochopit, jak věci fungují,
  • učit dítě, jak může ovládat věci ve svém okolí, 
  • rozvíjet fantazii dítěte,
  • učit dítě ovládat svaly, koordinaci a sílu,
  • učit dítě řešit jednoduché problémy,
  • učit dítě, jak si může hrát samo.

Hračky označené štítkem EKO

V dobách dětství našich prarodičů se hračky vyráběly z přírodních materiálů, jako je například dřevo, sláma, bavlna nebo hlína. Dřevěné hračky jsou šetrnější k životnímu prostředí než hračky plastové. Dřevěné hračky jsou biologicky rozložitelné a lze je recyklovat a zároveň představují pro děti přímé spojení s přírodou. Hračky z přírodního dřeva jsou také lepší volbou pro miminka, protože kojenci často drží hračky v ústech. A dřevo je opravdu bezpečnější alternativou k plastu nebo kovu. Každý z nás ví, že když se dotýká dřeva, cítí ho hmatem a vnímá jeho vůni a člověk si připomíná oblíbenou hračku z dětství. Dřevěné hračky musí vydržet hodně. Hračky se štítkem EKO jsou ze dřeva z udržitelného lesního hospodářství, které jsou označeny příslušnou ekologickou značkou např. FSC® (Forest Stewardship Council) nebo jsou ze dřeva z místního českého lesa a dřevo není chemicky ošetřené, popř. jsou v případě kartonu z recyklovaného papíru a k tisku se používají barvy na přírodní rostlinné bázi.

Montessori

Díky své velmi silné estetické kvalitě děti doslova přitahují Montessori pomůcky. Jsou to takové „učebnice“, u kterých si dítko může vše vyzkoušet na vlastní kůži, může si daný koncept „osahat“. Edukativní hodnota každé pomůcky je velmi hluboká. Každá pomůcka izoluje jednu kvalitativní vlastnost, a tím usnadňuje dítěti její zvládnutí. Pomůcky seznamují děti s barvami, zvuky, hudbou, základy budoucí školní výuky jako je počítání, čtení a psaní, ale také se složitějšími věcmi, které často nechápou či neumí ani někteří dospělí. Marie Montessori (italská pedagožka, lékařka, filosofka a vědkyně) vycházela při vývoji své metody z vlastní rozsáhlé vědecké práce. Její výzkum byl zaměřen na schopnosti dětí učit se a získávat poznatky zcela přirozeně a bez většího úsilí. Zjistila, že tyto schopnosti jsou přímo závislé na prostředí, které děti obklopuje. Rozhodla se tedy okolí upravit tak, aby dětská mysl a dětské smysly měly co největší množství zdrojů, ze kterých mohou čerpat vědomosti a smyslové poznatky. Nešlo přitom jen o upravování a vymýšlení vhodných pomůcek, ale také o přístup rodičů a vychovatelů k dítěti. Kvalita materiálu často přímo vybízí k tomu, aby se s pomůckou zacházelo jemně, opatrně, s úctou a zodpovědností. Materiál je konstruován tak, aby dítě samo poznalo, pokud udělá chybu. Dítko okamžitě zná výsledek, opravuje se samo. U složitějšího materiálu pak pomáhají získané zkušenosti a poznatky. Tím se učí analytickému myšlení a samostatnému řešení problémů.

Bezpečné hračky TEGU

I v Tegu nevidí rozdíl mezi učením a hraním. Jsou přesvědčeni, že když dítě zaměstná hrou svou mysl, je otevřeno všemu, aby absorbovalo novou a vzrušující zkušenost. Děti si tak neuvědomují, že se učí. V roce 2006 založili bratři, Chris a Will Haughey, svůj podnik v Hondurasu pod značkou TEGU. Cílem bylo vytvořit soběstačný projekt na podporu lidí žijící právě v Hondurasu. Původně se zaměřili na výrobu nábytku z krásného tvrdého dřeva, ale později se však přeorientovali na výrobu dřevěných hraček. Společně s designéry vytvořili originální dřevěné dílky, které lze různě skládat a vytvářet tak jedinečné a přitom jednoduché stavby. Je zde kladen velký důraz na ekologický přístup a zodpovědnost vůči svým zaměstnancům a životnímu prostředí. Vychází z principů fair trade, které stojí na nevykořisťování a dobrých pracovních podmínkách zaměstnanců nadnárodních korporací.

I plastové výrobky pro děti jsou bezpečné a ekologické

Plastové hračky mohou obsahovat škodlivé látky, ale není plast jako plast! Např. batůžky Affenzahn od předního německého výrobce batohů Fond of bags. Batůžky jsou z 50 % vyrobené z recyklovaných PET lahví. V dnešní době jsou plasty všude kolem nás a jejich recyklace se stává řešením, jak snížit množství odpadu. Ergonomické batůžky Affenzahn jsou šetrné k životnímu prostředí, což dokazuje prestižní ocenění Bluesign®. Navíc jsou lehké, mají veselé barvy a zajímavý design. Pro výrobu většího batůžku je potřeba 6 PET lahví o obsahu 0,5 l a menšího batůžku 3 PET lahve o obsahu 0,5 l. Tento výrobní proces v porovnání s běžnými výrobními metodami snižuje produkci odpadních vod o 20 %, spotřebu energie o 50 %, emisi nebezpečných látek o 60 %.

Hračka hraje významnou roli v rozvoji psychických a motorických dovedností dítěte. Poslouchejme při výběru svůj vnitřní hlas a přemýšlejme nad tím, jaký vliv mohou mít některé látky na lidský organismus a životní prostředí. Raději vybírejme ekologicky a zdravotně nezávadné hry a hračky, které neohrožují ani děti, ani přírodu. My ovlivňujeme jeho pohled na svět, mysleme na to!

Monika Haňurová
Ekologické centrum Kralupy n/Vltavou

Zdroje:

https://www.mamiee.cz/bezpecnost-hracek
https://www.agatinsvet.cz/jak-se-vyrabeji-ekologicke-hracky-pro-deti/
https://www.mamiee.cz/drevene-hry-a-pomucky/m-mamiee?gclid=EAIaIQobChMInYqX25Sp8wIVi25vBB3j7AnlEAAYASAAEgI5p_D_BwE
https://www.spravnahracka.cz/jak-vybrat-spravnou-hracku
http://www.ekospotrebitel.cz/ekospotrebitel/ekodite/hracky/hracky-a-legislativa/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hra%C4%8Dka
https://montessorihracky.cz/cs/249-montessori-pomucky-kategorie
https://www.pefc.cz/lesy/
https://montessorihracky.cz/cs/16-montessori-pomucky?gclid=EAIaIQobChMIgoKg0ajC8wIVg-F3Ch1ScAACEAAYASAAEgIlDPD_BwE


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 9. 11. 2021 6:46