Kvalita ovzduší

Praha 8-Kobylisy
Letiště Praha
Praha 4-Libuš
Praha 5-Stodůlky
Praha 6-Suchdol
Beroun
Kutná Hora-Orebitská
Kladno-střed města
Kladno-Švermov
Mladá Boleslav
Ondřejov
Příbram-Březové Hory
Rožďalovice-Ruská
Tobolka-Čertovy schody
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Environmentální značky – vyznáte se v nich?

Environmentální značky – vyznáte se v nich?



Vyvěšeno: 20. 1. 2023
Sejmuto: 6. 2. 2023
Evidenční číslo: 03-2023

2131.pngEnvironmentální značky – vyznáte se v nich?

Označení produktu různými značkami nám, jako spotřebitelům, může pomoci nakupovat chytřeji a opravdu ekologicky. Celkovým cílem environmentálních značek je povzbudit poptávku po ekologicky šetrných produktech. Ne všechny značky nám ale prokazují opravdovou šetrnost k životnímu prostředí. Jak se ve značkách vyznat se dozvíte v našem článku.


Environmentální značení je celosvětově uplatňovaným konceptem založeným na mezinárodních normách, jež patří mezi dobrovolné informační nástroje realizace politiky životního prostředí. V České republice jsou platné tři typy environmentálních značek. Pověřeným orgánem, který zodpovídá za opravdovou šetrnost produktu, či služby ve vztahu k životnímu prostředí je Agentura pro ekologicky šetrné výrobky a služby pod záštitou CENIA. Každá společnost, která se rozhodne pro některé z platných značení výrobků, či služeb musí vyhovět řadě legislativním požadavkům, proto je proces k získání certifikace často finančně i časově náročný.  

EKOZNAČENÍ – výrobky a služby

Výrobky, nebo služby s tímto typem značení jsou označovány tzv. ekoznačkami. Takto označené prostředky musí být během celého svého životního cyklu prokazatelně šetrnější k životnímu prostředí a i zdraví spotřebitele. Produkty s takovou značkou splňují předem stanovená environmentální kritéria v rámci určité produktové kategorie, které jsou nezávisle ověřeny třetí stranou. Jejich kvalita přitom zůstává na velmi vysoké úrovni a spotřebitelům slouží jako vodítko při nákupu ekologicky šetrnějšího zboží a služeb. Do této kategorie patří značky zelené barvy označující ekologicky šetrný výrobek a službu a pak Ekoznačka EU. Přípravky na úklid a praní značky Feel Eco nebo EcoWave jsou certifikované produkty, které se dají sehnat v našich drogeriích. Zde najdeme katalog s dalšími certifikovanými výrobky a službami: https://www.ekoznacka.cz/produkty/.

Vlastní environmentální tvrzení (VET)

Vlastní environmentální tvrzení je určitým druhem reklamy – vztahuje se na výrobek, součástku nebo obal. Můžeme ho pozorovat ve formě značky, sdělení nebo obrazců na výrobku či obalu. Vlastní environmentální tvrzení se může také promítnout pouze v propagaci výrobku nebo služby, popřípadě prostřednictvím digitálních nebo elektronických médií. Velkým problémem tohoto tvrzení je fakt, že jej může vydat výrobce, dovozce, distributor, nebo jakákoliv další osoba, a to bez certifikace nezávislou třetí stranou. S tímto stoupá riziko klamání spotřebitelů tzv. Greenwashing (= zelené šálení) a mnoho takových tvrzení a jejich pravdivost může běžný spotřebitel jen těžko ověřit. Proto CENIA vydala dokument s příručkou, jak mají společnosti tvrzení využívat a vytyčují jasná pravidla.  Pokud výrobce splní všechny požadované podmínky a prokáže jejich pravdivost odbornou metodou hodnocení, může si vlastní environmentální tvrzení u CENIA bezplatně registrovat. Registrované VET platí tři roky. I tak si dávejme pozor a raději se nejprve přesvědčme, do jaké míry je tvrzení pravdivé.

Příkladem může být tzv. Möbiova smyčka pro označení recyklovatelnosti – správně by měl být, společně se smyčkou, uveden procentuální podíl recyklovatelného materiálu, nebo minimálně vysvětlující prohlášení (co přesně značka znamená). Dalším příkladem může být tvrzení, že je výrobek kompostovatelný. Pokud je kompostovatelná pouze jeho část, může dojít k snížení kvality kompostu a vypouštění škodlivých látek do půdy.

Environmentální prohlášení o produktu

Tento třetí typ environmentálního prohlášení o výrobku, nebo službě značí soubor měřitelných informací o vlivu na životní prostředí v průběhu jeho celého životního cyklu. Tyto informace se zjišťují metodou analýzy LCA (Life Cycle Assessement) a mohou být doplněny dalšími údaji, které jsou považované za podstatné. Prohlášení a všechny informace o něm musí být veřejně přístupné a údaje musí být ověřitelné a transparentní. V podstatě jde o takový průkaz produktu (výrobku, nebo služby) o jeho vlivu na ŽP. Takové označení mohou mít například výrobky vyrobené ze dřeva se značkou FSC.

Získání vizitky šetrnosti k životnímu prostředí je pro každou firmu dobrovolným krokem, ale i úspěšným marketingem. Sledujme tedy pozorně pouze ty značky, které jsou opravdovým vodítkem k ekologicky šetrným produktům a službám.

Alena Hubáčková
Ekologické centrum Most pro Krušnohoří
Výzkumný ústav pro hnědé uhlí a.s., Most 

Foto: pixabay.com

Zdroje:
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/environmentalni_znaceni/$FILE/OFDN-NPEZ_v2017-20180410.pdf
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/vytvoreni_environmentalniho_tvrzeni/$FILE/ofd-Metodika%20VET-220513.pdf


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 24. 01. 2023 6:33