Kvalita ovzduší

Praha 6-Břevnov
Praha 4-Chodov
Praha 8-Kobylisy
Letiště Praha
Praha 4-Libuš
Praha 10-Průmyslová
Praha 5-Řeporyje
Praha 10-Šrobárova
Praha 5-Stodůlky
Praha 6-Suchdol
Beroun
Kutná Hora-Orebitská
Kladno-střed města
Kladno-Švermov
Kralupy nad Vltavou-sportoviště
Mladá Boleslav
Ondřejov
Příbram-Březové Hory
Rožďalovice-Ruská
Tobolka-Čertovy schody
Praha 7-Holešovice
Zdroj: CHMI
Drobečková navigace

Úvod > Ke stažení > Potřebujete darovat reklamní předmět? Jde to i eko

Potřebujete darovat reklamní předmět? Jde to i eko



Vyvěšeno: 8. 7. 2021
Sejmuto:
Evidenční číslo: 28-2021

propisky.jpgPotřebujete darovat reklamní předmět? Jde to i eko

Potřebujete nebo chcete darovat svým klientům, zákazníkům nebo zaměstnancům něco na památku, nějaký předmět, dárek s logem vaší firmy? Přemýšleli jste na tím, co s darovaným předmětem obdarovaný udělá, jaký má pro něj užitek? Z čeho je předmět vyrobený a zda se dá snadno recyklovat?

Reklamní dárky se už naštěstí nevyrábí co nejlevněji někde v Asii a nemusí k nám cestovat tisíce kilometrů. I zde došlo postupem času k zásadním změnám. Všichni pociťujeme dopad klimatických změn, uvědomujeme si rostoucí celosvětovou ekologickou zátěž a stále více lidí se snaží novým skutečnostem přizpůsobovat své chování. Tento posun v myšlení se týká i velkých společností. Mnoho firem začalo klást důraz na společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj. A právě to, jak se firma chová k životnímu prostředí, se může silně podílet na tom, jak zákazníci tuto společnost vnímají. V této souvislosti lze hovořit o tzv. zeleném marketingu.

Výběr reklamních předmětů můžeme provést z hlediska ekonomického, ale také ekologicky, a my vám teď přiblížíme, jak na to. Ačkoliv chcete, aby zákazník používal váš reklamní předmět co nejdéle a měl vaše logo stále na očích, pravdou zůstává, že dříve nebo později tento předmět pravděpodobně skončí v koši. Z této skutečnosti můžete vycházet už při výběru materiálu a pomáhat tak chránit planetu a ekosystém, ve kterém žijeme.

Začněme 10 radami na zamyšlení při pořízení (a to nejen) reklamního předmětu:

  • Upřednostňujte přírodní materiály
  • Preferujte recyklovatelné materiály
  • Myslete na opakované použití
  • Podporujte nákup lokálně vyrobených produktů
  • Vyzkoušejte již recyklované výrobky
  • Zaměřte se na kvalitnější produkty
  • Snažte se svým dárkem postrčit ke změně chování
  • Zamyslete se nad způsobem potisku – no nevím, ekobarvy fakt nejsou
  • Myslete na širší souvislosti – od výroby až k likvidaci
  • Neplýtvejte, protože veškerá snaha vložená do šetrné výroby, recyklovatelných materiálů nebo plánovaného používání by přišla vniveč a ze sebevíce ekologického předmětu by se stal bez jeho využívání odpad.

Při výběru reklamních dárků si zkuste pokládat otázky typu: Používají se pro tento výrobek materiály z obnovitelných zdrojů? Co je potřeba pro výrobu? Jakou za sebou materiál zanechá stopu v budoucnu? Lze tento materiál snadno recyklovat? Je dobré soustředit se na jednoduchý rozdíl: syntetický - přírodní. Můžete se například zvolením vhodné alternativy vyhýbat většímu množství plastů. Můžete upřednostnit organickou bavlnu před polyesterem, dřevěná těla propisek před plastovými, nákupní tašku s potiskem vašeho loga můžete zvolit jutovou místo igelitové apod.

To, zda je materiál vhodný pro recyklaci, ovlivňuje více faktorů. Obecně platí, že mezi snadno recyklovatelné materiály patří různé kovy (železo, hliník, měď atd.), textilie, PET plast, papír, sklo nebo dřevo. Naproti tomu výrazně těžší je vrátit zpět do oběhu materiály použité při výrobě baterií, papír obarvený barvami, plastové nákupní tašky nebo například elektroniku. V poslední době patří mezi velmi oblíbený reklamní předmět tzv. powerbanka. S tím, jak roste využívání chytrých telefonů, mnoho lidí ocení možnost nabít si mobil na cestách. Velkým hitem je také ekologická elektronika vybavena solárními panely. Opět se musí počítat, že jde více zdrojů do výroby i pozdější likvidace, ale energie vyrobená v průběhu používání tento fakt dokáže vyvážit. Zde lze uvést organizaci ASEKOL, jež je neziskově hospodařící společnost, která organizuje celostátní systém zpětného odběru elektrozařízení.

Dále přemýšlejte nad nějakou potřebou nebo chováním lidí, které se neustále opakuje a produkuje zbytečný odpad. Například ten, kdo jde cvičit, si koupí láhev s vodou a po vypití ji vyhodí do koše. Kolik lidí to udělá stejně? Pokud svým zaměstnancům a zákazníkům darujeme pěknou sportovní láhev (ač třeba plastovou) potištěnou vlastním logem, budou mít radost z šikovného dárku, který se jim hodí, vaše logo bude více na očích a každý, kdo lahev začne používat, ušetří spoustu plastového odpadu. Další zajímavou možností jsou boxy na jídlo. Mnoho společností si nechává dovážet obědy. Většinou v polystyrenových krabicích, které po použití jdou rovnou do koše.  Když nakoupíte vlastní znovupoužitelné boxy na obědy a s dodavatelem se domluvíte, aby vozil obědy v nich, brzy se tyto boxy používáním zaplatí a odpadne velké množství odpadu. Třídit je ok, ale lepší je odpad vůbec nevytvářet. Na internetu najdete např. obědové krabičky LUNCH2GO, která mají navíc stojánek na telefon a jsou vyrobeny z pšeničné slámy a víčka mají z PP, dále např. ekologické kelímky beECO taktéž vyrobené z pšeničné slámy.

Doprava a výroba

Dlouhá přeprava velkého množství zboží, které se vyrobí v cizině s tak nízkými náklady, že se doprava finančně vyplatí, není samozřejmě uhlíkově zanedbatelná. Můžeme tak sice konzumovat zboží, o kterém jsme přesvědčeni, že má pozitivní efekt, ale neuvědomujeme si dopady přepravy a výroby z cizích zemích. Hlavně levná pracovní síla (včetně dětské) je něco, nad čím příliš nepřemýšlíme, protože ji nemáme přímo na očích. Zkuste se se svou reklamní agenturou poradit, o tom, které reklamní drobnosti z nabídky mají krátký distribuční řetěz, a upřednostňovat právě tyto výrobky.

Proč však nejít ještě o krok dál, a zaměřit se na reklamní předměty, které už byly vyrobeny právě procesem recyklace. Není nic lepšího, jak šetřit přírodní zdroje než použít něco, co by se jinak mohlo stát odpadem k vyhození. Jako ukázka tohoto přístupu se dá uvést například projekt FOREWEAR, jehož zakladatelkou je Markéta Borecká. Tento projekt, se zaměřuje na sběr nevyužitého oblečení, jeho návrat do oběhu a na výrobu stylových reklamních předmětů z recyklovaných textílií. Kromě pozitivního ekologického dopadu má i velký sociální přesah. Darované oblečení se nejdříve vytřídí a kvalitní kousky jdou zpět do oběhu k lidem v nouzi pomocí charitativních obchůdků. Nevyužitelná část oblečení je přidána do recyklačního procesu. Z recyklované textilie z textilních přebytků, která se nejprve designově potiskne, a se poté v chráněných dílnách ušijí organizéry, tašky, obaly na knihy a další zajímavé reklamní drobnosti.

Anebo firma RESPIRO, která své kampaně tvoří s nápady založenými na up-cyclingu (znovuvyužití) a celkové udržitelnosti. Vznikají tak zajímavé kampaně. Dávají druhý život nepotřebným věcem a materiálu. Vyrobí vám např. tašky, batohy a peněženky z nezničitelné požární hadice, silného a nepromokavého banneru nebo odolné cykloduše, vše je stylovou záležitostí i funkčním doplňkem zároveň.  

Logo

Další o čem musíte přemýšlet, je logo. K označení produktů se dnes používá široká škála technologií, z nichž pro spousty reklamních předmětů se dá vybírat z několika možností provedení. Z hlediska ekologické zátěže můžete zvážit řešení, které nevyužívá nanášení chemických barev a lepidel. Může se například jednat o gravírování, vypalování loga laserem, nebo v případě textilu o výšivky. Například velká výhoda vypalování loga či jiného vzkazu laserem je ta, že se perfektně hodí pro označování přírodních materiálů, jako je například dřevo či kůže. Kůže se dá dále velmi dobře označovat pomocí ražby, která vytváří velmi příjemný a luxusní vzhled.  

Nejdůležitější myšlenka, kterou byste si však měli odnést je ta, že o úspěchu daného předmětu rozhoduje to, jakou má užitečnost pro člověka, který ho dostane. A tak připojujeme nápad nebo extra tip - podporujte environmentální projekty. Pokud se uvedená doporučení neshodují s tím, jaké reklamní předměty chcete pro svou společnost nakupovat ani jak s nimi nakládat, vždy můžete pomoci i jinou cestou. Environmentálních projektů, které potřebují podpořit, existuje celá řada. Můžete například darovat vysazení stromu, záchranu aleje nebo testování výrobků na obsah toxických látek. Více na Arnika - dárek pro přírodu.

Zbytečné plýtvání je spojené s nějakým zvykem, který můžeme změnit snadněji, než si myslíme. Stačí jen chtít a začít vždy u sebe. Noste si vlastní nákupní tašky a vyhýbejte se dalším jednorázovým výrobkům, snažte se používat pro některé cesty kolo místo auta apod. Zkrátka, opravdu vše dělejte a vybírejte s rozmyslem.

Monika Haňurová
Ekologické centrum Kralupy n/Vltavou

Foto: pixabay.com

Zdroje:

https://pozitivni-zpravy.cz/reklamni-predmety-nemusi-byt-z-plastu-a-dovezene-z-ciny-rika-zakladatelka-firmy-forewear/
https://www.jiroutreklamnipredmety.com/green-marketing-tipy-a-38-ag-2/
https://tierraverde.cz/?gclid=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgORey5ffeFN1AYcH36JK1IhSvO7klIQexTAdNfUW0yGgqcbFqUjaq4SWMxoCyRQQAvD_BwE
https://www.adonai.cz/ekologicke-reklamni-predmety-darky-predmety-z-recyklovatelnych-materialu-nakup-prodej-ekologickych-darku-pro-firmy/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zelen%C3%BD_marketing
http://b2b.respiro.cz/
https://eshop.arnika.org/


Zpět na přehled
Naposledy změněno: 8. 07. 2021 7:40