Mezinárodní den nekupování ničeho je výzvou pro širokou veřejnost, aby strávila alespoň jeden celý den bez nakupování. Cílem je uvědomit si naše konzumní chování, jehož důsledkem bývá často zadlužování, ničení životního prostředí, odklon od skutečných hodnot a další negativa.
První Buy Nothing Day byl organizován v Kanadě v září 1992 ,,jako den, kdy společnost zkoumala problém nadměrné spotřeby". V roce 1997 byl přesunut na pátek po americkém Dni díkůvzdání, nazývaný také ,,černý pátek", který je jedním z deseti nejrušnějších nákupních dnů nejen ve Spojených státech.
Podle odhadů utratí český zákazník během Black Friday přibližně pět až šest tisíc korun. Naproti tomu průměrný roční dar na dobročinné projekty se pohybuje kolem 500 korun. Češi mají možnost zamyslet se nad tím, kam posílají své finance, dokazuje to i částka 95 milionů, která se během loňského roku vybrala na dobročinné projekty během Giving Tuesday. Proti ní stojí až sedm miliard utracených na Black Friday.
Přitom z jednoho dne plného slev se v průběhu let stal týden nebo dokonce měsíc věnovaný nákupům a konzumu. Lidé nakupují zboží, které pak ale končí odhozené ve sklepě, vzadu ve skříni nebo dokonce na skládce, a to v mnoha případech s takzvanou falešnou slevou. Každoročně před nimi média varují, falešné slevy jsou pro Black Friday typické. Slevy se podle obchodníků vyšplhají až k 80 %, na českém trhu však dosahují skutečné slevy pouhých asi 19 %. Obchodníci cenu zboží nadsadí a slevu vypočítají z této vyšší částky.
Začátky Buy Nothing Day nebyly snadné. V roce 2000 byl některým reklamám Adbusters podporujících Buy Nothing Day odepřen reklamní čas téměř všemi hlavními televizními sítěmi kromě CNN... Brzy se však kampaně začaly objevovat ve Spojených státech, Spojeném království, Izraeli, Rakousku, Německu, Novém Zélandu, Japonsku, Nizozemsku, Francii, Norsku, Finsku... a nyní již prakticky po celém světě.
https://www.enviweb.cz
tř. Budovatelů 2830/3, 434 01 Most
Po - Pá: 6.30 - 14.30