Většina z nás dnes žije v blahobytu. Máme možnost uspokojit nejen své základní potřeby, ale často hraje spotřeba velkou roli také jako prostředek k vyjádření vlastní identity, k prezentování sebe sama navenek. Kdyby se tu dnes objevili naši prapředci, kteří žili v bídě a nouzi, jejichž každodenní realitou byla snaha o zajištění těch nejzákladnějších potřeb, pravděpodobně by si mysleli, že se ocitli v ráji. Paradoxem ale je, že ačkoliv dnes lidé uspokojí mnohokrát více svých potřeb, než tomu bylo v minulosti, šťastnější nejsou. Stoupá počet lidí s diagnózou civilizačních chorob, ať už fyzických nebo psychických. Podívejme se nyní blíže na fenomén spotřební kultury i na to, jak se můžeme vymanit ze spirály konzumu.
Na nebezpečí zabřednutí do nekonečné spirály konzumu upozornil již v 18. století osvícenský filosof z Francie Denise Diderot. Tak zvaný Diderotův efekt souvisí se spotřebním chováním a konzumní mentalitou. Podstata tkví v tom, že pořízení jednoho nového kousku oblečení či vybavení vyvolává nespokojenost se stávajícím majetkem anebo prostředím a často vede ke spirále dalších nákupů. Třeba pořízení nové televize může vyústit v přestavbu celého obývacího pokoje, včetně nákupu nového gauče. Pořízení nového kousku oblečení vyvolá nutnost koupě nových bot, kabelky, pásku a dalších doplňků. Původně ušlechtilé předsevzetí udělat něco pro zdraví, může vyústit v pořízení permanentky do fitka, zajištění individuálního cvičebního plánu, nakoupení sportovního oblečení a obuvi, potítek, ručníků, tašky, nápojové lahve, pěnové podložky i k pravidelnému nakupování doplňků stravy apod. Objeví se spousta věcí, které musíte pravidelně dokupovat, obměňovat, doplňovat, modernizovat apod.
K tomuto jevu značně přispěl marketing a reklama, založená na neustálém umělém vytváření potřeb, které lidé ve velké míře následují a uspokojují. Reklama totiž opěvováním soukromého blaha přispěla k legitimizaci konzumerismu a dlouhodobě neudržitelného spotřebního chování.
Ignorujte reklamy
Hlavním motivem ke spotřebě v konzumní společnosti je uspokojování tužeb a potřeb, které vytvořily marketingové aktivity prostřednictvím sítí reklam, kterými jsme obklopeni. Prvním krokem k vymanění se ze spirály konzumu je tedy nepodléhat reklamě a marketingu, což vůbec není jednoduché. K nákupům a utrácení nás rafinovaně podbízí skoro neustále, lákadla jsou všude kolem nás, působí na nás, aniž si to uvědomujeme. Byl vytvořen vědní obor Psychologie reklamy, zkoumající psychické procesy v člověku, jež vedou k vyvolání žádoucího efektu, tedy k nákupnímu chování. Poznatky z této oblasti jsou yužívány firmami k ovlivnění lidí tak, aby se stali jejich zákazníky, často na podvědomé úrovni.
Nakupujte vědomě
Dobrou radou je nakupovat vědomě, tedy jenom to, co skutečně potřebujeme. Před každým nákupem je užitečné si uvědomit, zda se mohu bez dané věci či služby obejít, nakupovat věci podle předem vytvořeného seznamu. Vzpomenout si, zda nás k tomuto nákupu podvědomě netlačí nějaká reklama, kterou jsme viděli v poslední době. Užitečné je také cíleně nekupovat zboží, které se objevilo v reklamě. Vždy se najde levnější alternativa, která se zatím v reklamě neobjevila, a je tím pádem i levnější a možná kvalitnější.
Nechte věci dosloužit
Dalším užitečným opatřením je „směna něco za něco“. Pokud si chcete pořídit něco nového, vyřaďte něco starého. Není to nabádání k plýtvání, ale psychologický tah, protože často není vůbec co vyřadit, všechno funguje, jak má. Takže na nákup nového vlastně není místo. Dokud funguje stará televize, nepořizujte novou. Mobil sice není aktuální model, pořád ještě drží. Není tedy důvod pořizovat nové, když staré ještě slouží.
Mnoho věcí jde zapůjčit
Pojměte to jako výzvu, která může být docela adrenalinová. Zkuste prostě věc, kterou potřebujete, sehnat jinak. Pronajměte si ji, vypůjčte si ji od souseda, vyměňte ji s někým za něco jiného. Cokoliv od vrtačky po brusle tam někde venku je k zapůjčení. A není nezbytné to přímo vlastnit. Nakonec to shánění může být zajímavým zážitkem.
Módní věci jsou zbytečným plýtváním
Módní průmysl je výsledkem uměle vytvořené poptávky po věcech, které nepotřebujeme. Kdo podlehne diktátu módy, dostane se do začarovaného kruhu. I přestože má dost, požaduje stále víc nebo stále něco nového. Odtud pramení nízké sebevědomí mužů i žen, nespokojenost se sebou samým, poruchy příjmu potravy a již zmiňované deprese a úzkosti, pocity méněcennosti. V současnosti můžeme sledovat již nastolený “kult mládí”, což je další významný prvek pro módní, kosmetický a potravinářský průmysl.
Negativní důsledky konzumní společnosti
Poptávka po uspokojování potřeb stále stoupá a dochází k tomu, že neustálá výroba zbytečných věcí vyčerpává zdroje a drancuje celou planetu. Dochází k vysoké produkci odpadu a znečišťování a poškozování všech složek životního prostředí. Většina obyvatel vyspělých zemí již chápe, že tímto stylem nemůžeme lidstvo pokračovat, aniž bychom si nevratně neponičili prostředí naší planety.
Vděčnost je základem štěstí
Důležité je umět si říci „dost“, už to stačí, už mám, co potřebuji a ještě něco navíc. Nepotřebuji trávit většinu svého času v práci kvůli zisku, chci se věnovat také dětem, rodině, svým zálibám apod. Dobrým prostředkem k zastavení spirály konzumu je vděčnost. Když si něco pořídíme, jsme šťastni, ale toto štěstí za nějaký čas vyprchává a my zatoužíme zase po něčem jiném. Přitom můžeme být šťastni trvale, jde o vnitřním nastavení. Každý z nás může být za mnoho věcí vděčen, stačí si to uvědomit a je dobré si tyto věci i pravidelně připomínat. Najít si občas svou chvilku na vděčnost, přemítat o tom, za co mohu být vděčen/vděčna, rozvíjet svou vděčnost a případně si tyto body zapisovat. Například: „Jsem vděčná za to, že jsem zdravá, že mě nic nebolí, vidím, slyším, chodím, mám střechu nad hlavou, mám kde spát, mám co jíst, mohu se obléci, mám boty, není mi zima apod.“ Vděčnost je podstatou štěstí a dobrým pomocníkem k vymanění se ze spirály konzumu.
Jana Krátká
Ekologické centrum Kralupy n/Vltavou
Foto: pixabay.com
Zdroje:
https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/diderotuv-efekt-jak-se-vymanit-ze-spiraly-konzumu-a-nakupovani-dalsich-novych-veci
Palackého náměstí 6, 278 01 Kralupy nad Vltavou
Po - Pá: 8.00 - 18.00